Onderwijs

Onderwijs

IMG_5723

Wat kan ik betekenen?

We zijn allemaal onderdeel van meerdere systemen. De belangrijkste is wel het familiesysteem, maar ook je vriendenkring, de sportvereniging en de schoolklas waarvan je deel uitmaakt zijn systemen. Binnen deze systemen leven en leren kinderen en volwassenen met elkaar en beïnvloeden zij elkaar. Ook gebeurtenissen beïnvloeden de leden van het systeem en hun onderlinge relaties. Dit alles bij elkaar noemen we de dynamiek binnen het systeem.

Wanneer er onrust is in een groep heeft iedereen daar last van. Ik kijk mee, denk mee en doe mee in het herstelproces. Of het nu een groep is waar van de leerkracht/mentor uitgevallen is of een team waar de spanningen hoog opgelopen is, ik begeleid en geef tools zodat er weer rust en structuur ontstaat.

Green Natural Balance Wallpaper_20241028_195717_0000 (1)

 

Balans zoeken

Door mijn vele ervaring in het onderwijs en mijn opleidingen gebruik ik vaak de theorie van het Systemisch werken. Na aanleiding van vragen en eventueel opstellingen kijken we waar de balans zoek is en probeer ik de gehele groep dit inzicht te geven zodat er als vanzelf beweging komt.

Door systemisch te werken maak je de dynamiek van een groep zichtbaar met houten poppetjes, picto’s, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen we inzicht in de processen die spelen in de groep. Wanneer deze dynamiek zichtbaar is, heb je een effectieve tool in handen om een inzicht te geven in de situatie en relaties in de groep. In lastige situaties kan dan direct de balans hersteld worden. Zo kan je de onderstroom herstellen en kan iedereen zich weer optimaal ontwikkelen.

Onderwijsopstellingen kunnen:

  • Individueel (situatie opstellen)
  • In kleine groepjes (denk aan meidenvenijn)
  • In de klas (wat speelt er onbewust in de groep)
  • In teams (wat speelt er in het team/ teamcoaching/teambuilding)
  • Leerkracht gericht (Coaching op de leerkracht)

Esther stelt precies de juiste vragen en doorziet verbanden en gedragingen meteen. Het is heel boeiend om haar te zien werken en haar betekenis te zien geven aan ogenschijnlijk onopvallende details.

Hedi (Leerkracht groep 3/4/5)

Jenaplanschool Nijmegen

Een middel om inzicht te krijgen in de systemen van je klas. Even de rust krijgen om in te
zoomen op onderlinge verhoudingen, op bijzonder gedrag, op welke rol ieder in neemt in
een groep, wie heeft z’n plek gevonden wie is nog op zoek en waarom?
Fijn om een hele middag de tijd te hebben om daar op in te zoomen. Om samen met veel
hulp van Esther, op zoek te gaan naar antwoorden. De inzichten lopen nu met ons mee.

Ankie (groep 1/2)

Basisschool De Empel, Erp

Door gebruik te maken van deze krachtige groepsopstelling, kom je in korte tijd heel veel te weten over de groepsdynamiek en de onderlinge samenhang. Hierdoor worden gevoelens besproken tussen leerlingen en hun omgeving, waardoor je direct nieuwe stappen kunt zetten in het groeien naar een positief geluksgevoel.  
Zeer grote aanrader voor iedereen die meer grip wil krijgen op het welbevinden van zijn leerlingen.

Rob (Leerkracht groep 6/7/8)

Jenaplanschool Nijmegen

“Ik dacht dat als we het over onze problemen zouden hebben het alleen maar erger zou worden. Ik wist niet dat het zo zou zijn, het is geen kringgesprek. Ik heb het gevoel dat we weer vooruit kunnen en het alleen maar beter kan gaan.”

Jongen (2de klas VMBO-T/HAVO)

Citadel College

Het was heel verhelderend dat er iemand buiten je groep en met een andere blik naar je groep kan kijken. Je hebt zelf niet altijd door hoe de groep in elkaar zit en waar de punten liggen waar aan gewerkt kan worden. Daarnaast was het heel fijn om tips te krijgen, die makkelijk toepasbaar zijn. We hebben al een tip toegepast en kunnen al een heel klein beetje resultaat zien.

Saskia (Leerkracht groep 1/2)

Jenaplanschool Nijmegen

Systemisch coachen is een hele waardevolle ervaring voor je groep. Mijn leerlingen gaven aan dat ze het fijn vonden dat ze elkaar door Esther steeds beter leren kennen. Ook vonden ze het mooi dat ze konden zien dat we echt een groep zijn en dat we elkaar helpen. Als leerkracht geeft Systemisch coachen mij inzicht in het groepsklimaat en helpt het me om te bepalen wat de volgende stap is voor mijn groep. Esther is laagdrempelig voor kinderen. De poppetjes en de symbooltjes bieden ze de mogelijkheid om zich open te stellen naar de rest van de groep, ook wanneer ze dit best spannend vinden.

Merel (Leerkracht Groep 3/4/5)

Nijmegen

Interesse gewekt? Maak snel een afspraak!